Masterclass free publicity
voor politieke partijen

De gemeenteraadsverkiezingen van 2022 staan voor de deur. En hoe handig je ook bent met Facebook, Instagram en andere social media – geloofwaardigheid verdien je vooral met een nieuwswaardig en oprecht verhaal in de krant. Wil je het verhaal van jouw politieke partij schrijven als een rasechte journalist? Meld je dan aan voor de ‘Masterclass free publicity voor politieke partijen’.

training

"Lezers hebben een enorme shitfilter ontwikkeld voor sociale media, het persbericht geldt weer als kwaliteitsstempel" (bron: Marketingfacts 2020-2021)

4 (grote) persberichten

Er valt natuurlijk genoeg te schrijven over jouw partij. Bijvoorbeeld vóór en na opiniërende en besluitvormende raadsvergaderingen. Maar ook zodra er collegevragen worden gesteld. Als je wilt reageren op lokale gebeurtenissen. En als jouw partij een informatiebijeenkomst organiseert.

Hoe pak je dat aan?

De ‘Masterclass free publicity voor politieke partijen’ geeft je inzicht in het mediagenieke karakter van je partij. Je zet je verhaal vlot op papier – zonder het jargon dat politieke verhalen vaak in de weg zit. Je schrijft vier persberichten van circa 350 woorden die je aanbiedt aan regionale en lokale media en nieuwswebsites. En die je uiteraard ook op je website plaatst en meeneemt in je nieuwsbrief. Je varieert met genres. De ene keer schrijf je  ‘harde’ nieuwsartikelen; de andere keer een interview, portret, voorbeschouwing of reportage. Wat jij wil!

Programma

Je gaat niet zomaar een ‘stukkie’ schrijven. Nee, de cursus leidt je op tot de journalist/webredacteur van je partij. Daarom krijg je een intensief programma voorgeschoteld. In de ‘Masterclass free publicity voor politieke partijen’ kun je de volgende onderdelen verwachten*:

  • vlijmscherp focussen op nieuws
  • verrassende invalshoeken bedenken
  • logische en heldere opbouw
  • SEO van nieuwsartikelen
  • inhoudsrijk schrijven
  • creatief en aantrekkelijk schrijven
  • ‘harde’ nieuwsartikelen versus ‘zachte’ storytelling
  • voorbeschouwingen versus reportages/verslagen
  • portretten en interviews
  • inzicht in de werkwijze van media
  • aanzet tot contentkalender
  • nieuws en social media
 

* Een intakegesprek maakt deel uit van de masterclass. Hierin wordt het startniveau bepaald en brengen we persoonlijke leerdoelen en -opbrengsten in kaart. Het uiteindelijke programma is een maatwerktraining met een optimale mix van bovengenoemde onderdelen.

Hoe werkt het?

We focussen op vier mediamomenten die voor jou en jouw partij van belang zijn. Ofwel: vier keer dat je met een verhaal van 350 woorden de media gaat veroveren. Dit is de basis van ons plan van aanpak. 

Bij elk mediamoment hanteren we dezelfde volgorde:

  • videotraining van 1 uur
  • jij schrijft eerste opzet
  • binnen 48 uur ontvang je hierop (door middel van videobellen of per e-mail) op- en aanmerkingen
  • jij schrijft tweede (en waarschijnlijk definitieve) opzet
  • in overleg met jou gaan we hier mogelijk nog aan schaven
  • je biedt je verhaal aan de media aan

Investering

875 euro ex btw per persoon

 

Voor wie?

De ‘Masterclass free publicity voor politieke partijen’ is geschikt voor onder andere:

  • webmasters van politieke partijen
  • fractiemedewerkers
  • raadsleden
  • (burger)commissieleden

Jouw trainer/coach

Trainer André van der Vlerk was ruim twintig jaar werkzaam in de regionale journalistiek en voor vakbladen. In diverse functies: van verslaggever en eindredacteur tot nieuwsjager en chef redactie. Voor zijn journalistieke loopbaan was André actief als docent vreemde talen in het voortgezet onderwijs. Zijn coachingsstijl laat zich omschrijven als direct, respectvol, to the point, enthousiasmerend, behulpzaam, humorvol.

Ik schrijf me in voor deze masterclass!

21 van 800+ klanten