Masterclass free publicity
voor onderwijs

Het is 2021 en wie had dat gedacht: persberichten en traditionele media zijn helemaal terug! Want: kwaliteitsstempel, teken van geloofwaardigheid in de diarree van nepnieuws en social media-juichverhalen. Wil jij écht waanzinnig goed worden in het schrijven van persberichten, zowel hard nieuws als storytelling, verslagen en interviews? Schrijf je dan in voor de VIP-maatwerktraining ‘Masterclass free publicity voor onderwijs’.

training

"Lezers hebben een enorme shitfilter ontwikkeld voor sociale media, het persbericht geldt weer als kwaliteitsstempel" (bron: Marketingfacts 2020-2021)

4 (grote) persberichten

In de ‘Masterclass free publicity voor onderwijs’ ontwikkel je je tot de journalist van de school. Je krijgt een schildersoog voor verhaal, rode draad en detail en je weet dit perfect op papier te zetten. Verspreid over 1 à 2 jaar schrijf je vier grotere persberichten van circa 350 woorden die je aanbiedt aan regionale en lokale media en nieuwswebsites. En die je uiteraard ook op je website plaatst en meeneemt in je nieuwsbrief. Je varieert met genres. De ene keer schrijf je  ‘harde’ nieuwsartikelen; de andere keer interviews, portretten, voorbeschouwingen of reportages. Net wat jij wil!

Programma

Je wil graag het niveau van verhalen als ‘Geslaagde open dag’ en ‘Lieke wint voorleeswedstrijd’ voorgoed ontstijgen. Je wil meedogenloos goed leren schrijven. Daarom krijg je een intensief programma voorgeschoteld. In de ‘Masterclass free publicity voor onderwijs’ komen de volgende lesonderdelen terug*:

  • vlijmscherp focussen op nieuws
  • verrassende invalshoeken bedenken
  • logische en heldere opbouw
  • SEO van nieuwsartikelen
  • inhoudsrijk schrijven
  • creatief en aantrekkelijk schrijven
  • ‘harde’ nieuwsartikelen versus ‘zachte’ storytelling
  • voorbeschouwingen versus reportages/verslagen
  • portretten en interviews
  • inzicht in de werkwijze van media
  • aanzet tot contentkalender
  • nieuws en social media
 

* Een intakegesprek maakt deel uit van de masterclass. Hierin wordt het startniveau bepaald en brengen we persoonlijke leerdoelen en -opbrengsten in kaart. Het uiteindelijke programma is een maatwerktraining met een optimale mix van bovengenoemde onderdelen.

Hoe werkt het?

We focussen op vier mediamomenten. Ofwel: vier keer dat je met een verhaal van 350 woorden de media gaat veroveren. Dit is de basis van ons plan van aanpak. 

Bij elk mediamoment hanteren we dezelfde volgorde:

  • videotraining van 1 uur
  • jij schrijft eerste opzet
  • binnen 48 uur ontvang je hierop (door middel van videobellen of per e-mail) op- en aanmerkingen
  • jij schrijft tweede (en waarschijnlijk definitieve) opzet
  • in overleg met jou gaan we hier mogelijk nog aan schaven
  • je biedt je verhaal aan de media aan

Investering

875 euro ex btw per persoon

 

Voor wie?

De masterclass ‘Free publicity voor onderwijs’ is geschikt voor onder andere:

  • schoolrectoren, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals
  • medewerkers bestuurssecretariaten
  • communicatiemedewerkers
  • iedereen die binnen een school verantwoordelijk is voor de inhoud van de website

Jouw trainer/coach

Trainer André van der Vlerk was ruim twintig jaar werkzaam in de regionale journalistiek en voor vakbladen. In diverse functies: van verslaggever en eindredacteur tot nieuwsjager en chef redactie. Voor zijn journalistieke loopbaan was André actief als docent vreemde talen in het voortgezet onderwijs. Zijn coachingsstijl laat zich omschrijven als direct, respectvol, to the point, enthousiasmerend, behulpzaam, humorvol.

Ik schrijf me in voor deze masterclass!

21 van 800+ klanten